Sunde valg af mad på rejsen

Sunde valg af mad på rejsen

Richard Katzenson, personlig kok og leverandør af mad ved filmoptagelser, giver sine rejsetips til at spise rigtigt på vej til feriedestinationen.


Det er nemt bare at tage det første det bedste, når man skal spise på farten, men det kan være mange timer med snacks og fede måltider, som gør, at man bliver tung og sløv efter en trættende rejsedag. Her deler Richard Katzenson sin viden om at improvisere, når familien skal have fyldt depoterne op.

Læs mere: Skal I flyve eller køre med tog? Læs mor til fires bedste tips til, hvordan man bedst undgår kaos på rejse med børn.


1. "Det bedste valg er helt bestemt at tage sin egen mad med," siger Katzenson. "Det er altid bedre end at købe, fordi du ved, hvad maden indeholder." Han foreslår at bruge en letvægtskøletaske, så maden holder sig frisk, og at pakke:

• Nem fingermad, som familien kan nippe til, f.eks. vindruer, frisk frugt i tern, gulerødder, selleristænger, nødder og granolastænger.
• Nemme sandwich: jordnøddesmør, kylling eller ost. (Prøv at undgå for mange ingredienser, der kan blive mast sammen undervejs.)
• En hjemmelavet blanding af snacks med fuldkornssaltkringler, popcorn, rosiner og tørret frugt.

TIP: Vælg mad, som du ved, børnene kan lide. Hvis de er tilfredse med det, du har med, bliver der mindre plageri om chips eller pomfritter. Flere tips på gode snacks finder du her.


2. Katzenson råder til at undgå sodavand med sukker. "Det ekstra sukker og koffein kan gøre børnene urolige og irritable. Du vil jo have, at børnene er rolige på rejsen." Giv dem i stedet masser af vand, så de ikke er dehydrerede. Du bør også undgå:

• Bananer – de bliver nemt beskadigede og kan sive ud i din taske.
• Kiks, der krummer – de kan grise børnenes sæder til på et øjeblik.
• Slik – "Du skal generelt undgå at berolige børn med søde sager," siger han. Det kan gøre dem tilfredse et øjeblik, men stimulerer dem samtidig for meget.

TIP: Husk, at juicebrikker kan være fyldt med sukker ligesom sodavand.

Registration

Bliv medlem af EverydayMe og få særtilbud!

Bliv medlem


3. Hvis I vil spise, mens I venter, så gå på nettet og find ud af, hvilke cafeer og restauranter, der er åbne i den lufthavn eller terminal, I rejser fra eller venter på forbindelse i. Katzenson siger: "Fly- og togterminaler har nu så mange slags mad at byde på, at der virkelig ikke er nogen undskyldning for at vælge noget forkert." Hans råd er:

Mange fastfoodrestauranter tilbyder sundere alternativer nu. Vælg dem med salatbarer.
• Modstå stegte og søde retter på menuen, eller hvis du ved, at børnene vil tigge om det, når de ser det på menuen, så undgå helt den restaurant.
• Kig efter retter på menuen, der er magre, proteinholdige og med grøntsager.
• Slå jer løs i salatbaren, men vær tilbageholdende med baconstykker, ost og dressing.

TIP: "Du er i virkeligheden afhængig af, hvad der er til rådighed," siger Katzenson. "Så det bedste, du kan gøre, er i det mindste at sørge for, at det næste måltid er lidt sundere."


4. Med hensyn til mad i flyet siger Katzenson, at det kan være en god idé at spise i flyet, så du slipper for besværet med selv at pakke maden. "Lad være med at bekymre dig for meget," siger Katzenson. "Se, hvad flyselskabet tilbyder, og vælg det bedste du kan." Selvom flyselskaber gør meget ud af at tilberede velsmagende måltider, er de ikke altid så sunde. Han anbefaler:

• Undgå hovedretter med fedende, tunge saucer.
• Undgå de valgmuligheder, der indeholder masser af mayonnaise eller for megen ost.
• Alt for fed mad kan somme tider give problemer med fordøjelsen, og det vil man helst undgå på rejsen.

TIP: Det er nemt bare at spise, når man keder sig, specielt på lange flyveture. Spis, når du virkelig er sulten.


Bedste opskrift til rejsen: pitabrød med kylling
De er nemme at lave, er mindre svampede end sandwich og fyldt med energigivende protein. Her er opskriften til en snack, som hele familien kan nyde undervejs fra A til B.

Ingredienser (4 portioner)
Stegt kylling skåret i små stykker
4 pitabrød
en håndfuld grøn salat i små strimler
2 hakkede tomater
fetaost i tern
oregano
½ rødløg i tynde ringe (efter behov)
tynde skiver skrællet agurk
3 spsk. olivenolie
•1 spsk. rødvinseddike
salt og peber efter behov

1. Skær pitabrødene igennem. Fordel fyldet i brødene.
2. Pak dem ind enkeltvis eller put dem i plastikbeholdere.
3. Pisk olivenolie, rødvinseddike, oregano samt salt og peber efter smag sammen, og hæld det i en lille plastikbeholder.
4. Når I er klar til at spise, drypper I blot lidt af vinaigretten i hvert pitabrød. Velbekomme!


  Log ind for at poste en kommentar

Har du vundet?
Luk